کاردرمانی در تاخیر حرکتی از جنبه های مهم توانبخشی کودکان در حیطه جسمی و حتی ذهنی است. تاخیر حرکتی وقتی است که بچه قادر به غلتیدن، سینه خیز رفتن، راه رفتن و …در زمان های مورد انتظار خود نباشد. کاردرمانی خیابان دماوند تهران به انجام مداخلاتی در این زمینه می پردازد. فعالیت حرکتی درشت حرکات بزرگی هستند که از بازوها، پاها و تنه استفاده می شود. فعالیت حرکتی ظریف حرکات کوچکی مانند نگه داشتن مداد رنگی یا برداشتن اشیای کوچک است. کودکان می توانند در مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف یا هر دو تاخیر داشته باشند. کاردرمانی شرق تهران و کاردرمانی تهران نو در این زمینه ها مداخلات بسیار خوب و کاربردی انجام می دهند. در ادامه شما را با روش های توانبخشی کاردرمانی در تاخیر حرکتی علائم، ارزیابی و تشخیص آن آشنا می کنیم.

علائم

کودکی که دچار تاخیر حرکتی Gross است، حرکاتی را که کودکان هم سنشان دارند، انجام نمی دهند. در زیر لیستی از فعالیتهای حرکتی Gross و سنی که کودک معمولاً آنها را انجام می دهد آورده شده است:

  • 2 ماه: سر و قفسه سینه را در حالی که روی شکم خوابیده بلند می کند.
  • 6 ماه: از پشت به شکم می چرخد. بدون کمک می نشیند.
  • 12 ماهگی: بدون کمک راه می رود و می ایستد.
  • 2 سال: روروک مخصوص بچه ها یا اسباب بازی بدون پدال؛ پرش

تشخیص و ارزیابی کاردرمانی در تاخیر حرکتی

برای ارزیابی تاخیر حرکتی، کاردرمانگر حرکت کودک را مشاهده می کند و بسته به سن کودک، از کودک می خواهد حرکات خاصی را انجام دهد. او همچنین عضلات کودک را بررسی می کند. در برخی موارد، تاخیر حرکتی gross نشانه ی یک مشکل جدی تر است.

کاردرمانگر کمک می کند تا والدین بدانند تاخیر حرکتی کودکشان نگران کننده است یا خیر. آنان معتقدند والدین برای رشد و پیشرفت فرزندشان بسیار مهم هستند. و مشارکت آن ها یکی از مولفه های اصلی همه برنامه های درمانی است. به همین خاطر در ارزیابی های خود با والدین هم مصاحبه خواهند کرد.

توانبخشی کاردرمانی در تاخیر حرکتی

یک متخصص کاردرمانی خیابان دماوند تهران می تواند کودک شما را در رابطه با تأخیر در انواع رشدها درمان کند. کاردرمانگران در مقایسه با آنچه در کودک هم سن خود انتظار می رود چگونگی انجام فعالیت را تحلیل می کنند. مداخلات عبارتند از:

  • افزایش مهارت های حرکتی gross

به طور مثال این تمرینات می توانند شامل کمک به راه رفتن کودک ازطریق رسیدن به توپی که در جلو پرت شده باشد. لذا کاردرمانگر یا یکی از والدین بالاتنه کودک را به آرامی نگه خواهد داشت و پاهای بچه در تماس با زمین خواهند بود. توجه داشته باشید که روش های توانبخشی کاردرمانی در تاخیر حرکتی برای هر کودک با توجه به مشکلات و علل تاخیراتش متفاوت است.

  • افزایش مهارت های حرکتی fine
  • افزایش استقلال کودک در خانه و محیط بازی با همسالانش
  • بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس
  • افزایش قدرت عضلات

شامل انجام تمریناتی برای افزایش قدرت و کنترل عضلات است تا کودک بتواند تحمل وزن بدن خود را به سمت مخالف تغییر دهد.

بهبود تعادل و هماهنگی

کاردرمانگر با والدین و کودک همکاری می کند تا به اهدافی که مطابق با نیازهای کودک است برسد. هم چنین کاردرمانی تهران نو ممکن است تمرینات خاصی را در خانه برای تشویق فعالیت بدنی بیشتر کودک پیشنهاد کند. در صورت لزوم، کاردرمانی شرق تهران، در تاخیر حرکتی ممکن است برخی وسایل کمکی مثل ارتز، ویلچر یا سایر وسایل تطبیقی را هم پیشنهاد دهد.

منابع

  1. physio
  2. Inter Mountain Health Care

برای مطالعه بیشتر در مورد کاردرمانی در فلج مغزی، لینک زیر را بزنید.

کاردرمانی در فلج مغزی ؛ مداخلات کاردرمانی و مزایای آن

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *