گفتار درمانی شرق تهران، ویژگی ها، خدمات و امکانات آن

کلینیک همراه از قدیمی ترین کلینیک های گفتار درمانی شرق تهران است. کلینیک همراه رهاب کلینیکی تخصصی برای ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است.
این کار توسط آسیب شناسان گفتاری زبان انجام می شود، که اغلب از آن ها به عنوان گفتاردرمانگر یاد می شود. از تکنیک های گفتاردرمانی برای بهبود مهارت های ارتباطاتی افراد استفاده می شود. این مهارت ها شامل فن بیان، فعالیت های مداخلات زبانی و غیره است که به نوع اختلال گفتاری بستگی دارد.
گفتاردرمانی می تواند برای درمان اختلالات گفتاری کودکان و بزرگسالان بسیار کاربردی باشد. اغلب به این باورند که تنها کودکان پی توانند از خدمات گفتاردرمانی بهره مند شوند،  در حالی که گفتاردرمانی شرق تهران خدمات حرفه ای به بزرگسالانی که دچار اختلالات گفتاری هستند نیز ارائه می دهد.
|این اختلالات ممکن است از زمان کودکی با فرد همراه بوده و یا در اثر آسیب یا بیماری مثل سکته مغزی به وجود آمده باشند.

روند پذیرش در مرکز گفتاردرمانی همراه رهاب

تماس تلفنی: شما می توانید از طریق شماره های 02177989375 یا 09128442289 با مرکز تماس بگیرید و نوبت دریافت کنید

مراجعه حضوری: با مراجعه به آدرس کلینیک ( تهران، خیابان دماوند، تهران نو، بین چهارراه آیت و خاقانی، ایستگاه ابوریحان، طبقه ی سوم واحد ۸ پلاک 412 ) می توانید خدمات گفتاردرمانی لازم را دریافت کنید.

گفتار درمانگر کیست و چگونه به شما کمک می کند؟

آسیب شناسان گفتار و زبان(SLP) که غالباً گفتار درمانگر نامیده می شوند، در جهت ارتباطات انسانی، رشد و اختلالات آن آموزش می بینند.
گفتاردرمانگرها مهارت های گفتاری، زبانی، شناختیارتباطی و دهانیتغدیه ای-بلعی را ارزیابی می کند.
آن ها با تخصص خود تمامی این مشکلات را شناسایی کرده و بهترین راه برای درمان آن را پیش می گیرند.

به طور کلی یک گفتاردرمانگر، در رابطه با تمامی مسائل گفتاری-زبانی کودکان و بزرگسالان اطلاعات جامع و کافی دارد. اما این امکان وجود دارد که برخی از آن ها حیطه خاصی را برای فعالیت تخصصی در آن زمینه برگزینند.
در صورت نیاز به هرگونه ارزیابی و مداخلات گفتار و زبان، می توانید به کلینیک گفتاردرمانی همراه رهاب در شرق تهران مراجعه کنید. این کلینیک با گرد هم آوردن متخصصین حرفه ای بهترین نتیجه را برای شما یا عزیزانتان به همراه خواهد داشت.

چرا افراد به گفتار درمانی نیاز پیدا می کنند؟

چندین اختلال گفتاری و زبانی وجود دارند که با گفتاردرمانی قابل درمان هستند. در ادامه می خواهیم به طور خلاصه به معرفی آن ها بپردازیم. لازم است بدانیم تمامی این اختلالات گفتاری توسط متخصصین مجرب گفتاردرمانی شرق تهران قابل درمان و پیگیری خواهند بود.

  • مشکلات تلفظ: نوعی اختلال در بیان صحیح اصوات خاص می باشد. فرد مبتلا به این اختلال گفتاری ممکن است تلفظ برای حروف را جا بندازد، تغییر دهد، جا به جا و یا اضافه کند.
  • اختلال تشدید: این اختلال به دلیل انسداد جریان منظم هوا در حفره های بینی یا دهان، و تغییر ارتعاشات مربوط به کیفیت صدا رخ می دهد.
  • اختلال در روانی کلام: اختلالی است که بر تداوم، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. به عنوان مثال می توان لکنت و آشفتگی کلامی را نام برد. این اختلال از جمله موارد رایج در بین مراجعان گفتاردرمانی شرق تهران است.
  • اختلال دریافت کلام: فرد مبتلا در درک و پردازش گفته های دیگران مشکل دارد.
  • اختلال بیانی: شامل مشکل در انتقال یا بیان اطلاعات می باشد. مانند به کاربردن زمان فعل به شکل نادرست.
  • دیس آرتریا: این حالت به دلیل عدم توانایی در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار رخ می دهد. در نتیجه گفتار کند یا نا واضح می شود. این مسئله معمولاً به دلیل اختلال در سیستم عصبی بروز کرده و از موارد رایج مراجعه به گفتاردرمانی شرق تهران می باشد.
  • اختلالات شناختی-ارتباطی:  مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب دیدگی بخشی از مغز. می تواند منجر به مشکلات حافظه، حل مسئله، مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود.
  • آفازی: این یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت بروز آفازی است.

در طی جلسات گفتار درمانی چه پروسه ای انجام می شود؟

اولین جلسه گفتاردرمانی معمولاً با ارزیابی توسط گفتاردرمانگر آغاز می شود. سپس با توجه به نتیجه آن، نوع اختلال زبانی و ارتباطی فرد مشخص می شود.
در ادامه درمانگر بهترین روش را برای درمان فرد به صورت اختصاصی شناسایی کرده و پروسه درمان آغاز می شود. با گذشت جلسات و طبق برنامه درمانی مشخص شده، درمانگر سیر پیشرفت مراجع را به طور مستمر پیگیری می کند. سپس در صورت لزوم تغییراتی در برنامه درمانی اعمال کرده و یا درمان های قبلی را ادامه می دهد.
به این ترتیب کلینیک گفتار درمانی  همراه رهاب در شرق تهران بهترین نتیجه ممکن را از طریق تعیین برنامه اختصاصی برای هر شخص ارائه می کند. همان طور که مشخص است شیوه درمان و مداخلات برای دو گروه کودکان و بزرگسالان متفاوت خواهد بود. در ادامه به هر یک از آن ها به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

گفتار درمانی شرق تهران ویژه کودکان

گفتاردرمانی برای یک کودک، بسته به نوع اختلال گفتاری، به شیوه های مختلفی انجام می گیرد. جلسه درمانی ممکن است در یک کلاس، یک گروه کوچک و یا یک به یک به صورت خصوصی تشکیل شود. فعالیت های انجام شده در گفتاردرمانی شرق تهران، بسته به اختلال، سن و نیازهای هر کودک متفاوت است. متخصصین گفتاردرمانی در حین کار با کودکان ممکن است از موارد زیر بهره ببرند:

  •  برقراری تعامل از طریق صحبت کردن و بازی کردن و استفاده از کتاب، تصاویر اشیا و… به عنوان بخشی از مداخلات زبانی برای کمک به تحریک رشد زبان
  •  تکرار صحیح صداها و هجاها در حین بازی با کودک. بازی باید جذاب و متناسب با سن کودک باشد. به این ترتیب آموزش نحوه تولید صداهای خاص به کودک، حداکثر کارایی را خواهد داشت.
  • آموزش به والدین: متخصصین گفتاردرمانی استراتژی ها و تکالیفی به کودک و والدین برای تمرین در خانه ارائه می کنند.

انجام غربالگری مشکلات گفتار و زبان توسط متخصصین درمانگر

همزمان با رسیدن کودک به سن مهدکودک، باید او را برای بررسی از جنبه های مختلفی آماده کرد. توصیه می شود که همه کودکان در سنین مهدکودک از نظر تکمیل مراحل رشد و نمو مورد وارسی قرار بگیرند. این غربالگری مشخص می کند که چه کسی ممکن است به مداخلات پزشکی یا سایر خدمات درمانی نیاز داشته باشد. به عنوان بخشی از غربالگری، مهارت های رشدی کلی کودک ارزیابی می شود:

  • مهارت در انجام حرکات درشت(مثل دویدن و پریدن)
  •  مهارت در حرکات ظریف(مثل استفاده از قیچی یا نگه داشتن مداد)
  •  مهارت های گفتار و زبان
  •  ارزیابی بینایی و شنوایی
  •  مشکلات پزشکی و سایر اختلالات رشدی

تشخیص مشکلات گفتار و زبان در کودکان: یک آسیب شناس زبان و گفتار در طی غربالگری موارد زیر را بررسی می کند:

  • درک کلام و توانایی استفاده کودک از زبان
  •  نحوه تولید اصوات گفتاری توسط کودک
  •  عملکرد حنجره، حلق و بینی کودک
  •  مهارت های زبانی اجتماعی

روند غربالگری معمولا شامل یک چک لیست است که گفتاردرمانگر تقریباً در ۱۵_۲۰ دقیقه آن را تکمیل می کند. اگر در زمینه هایی نگرانی وجود داشته باشد، اصطلاحا می گویند کودک آن مرحله را پاس نکرده. اگر كودکی از غربالگری اولیه عبور نكرد چه می شود؟ در این صورت متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران يک ارزيابي كامل گفتار و زبان برای او انجام می دهند. به دنبال این روند، برنامه مداخله ای ایجاد شده و وضعیت کودک پیگیری می شود.

اهمیت انجام غربالگری گفتار و زبان چیست؟

واضح است که مهارت های گفتاری و زبانی در تمام مراحل رشدی شامل یادگیری و برقراری ارتباط امری ضروری هستند. در صورتی که کودک در یکی از مهارت های پایه ای دچار مشکل شده باشد، روند رشد تحت تاثیر قرار می گیرد. ولی در صورت تشخیص و پیگیری به موقع می توان از بزوز مشکلات جدی جلوگیری کرد. اینجاست که تخصص و تجربه درمانگران گفتاردرمانی  به کمک کودک می اید.
کودکان در مهد کودک یا مدرسه، روال و ساختار گذراندن یک روز معمولی را یاد می گیرند. بنابراین باید قادر به انجام موارد زیر باشند:

  •  پیروی از دستورالعمل ها
  • درک ایده های آموخته شده در کلاس
  •  برقراری ارتباط مناسب با همکلاسی ها و معلمان خود
  •  یادگیری مهارت خواندن و نوشتن
  •  استفاده از مهارت های اجتماعی مناسب در کلاس و در جمع هم سن و سالان
  •  انجام بازی های متناسب با سن خود

گفتار درمانی کودکان در سنین مدرسه

گفتاردرمانی با توجهی که به مهارت های زبانی و خواندن دارد می تواند به مشکلات ارتباطی و زبانی کودکان بزرگتر بپردازد. کودکانی در سنین مدرسه که به صورت یک به یک خدمات گفتاردرمانی دریافت می کنند، اغلب پیشرفت چشمگیری نشان می دهند. بسیاری از این کودکان به یک برنامه چند حسی برای بهبود گفتار پاسخ مثبتی نشان می دهند. این مسئله به ویژه در مورد کودکانی که دچار آپراکسی هستند، صادق است. اگر نمی دانید آپراکسی چیست، پیشنهاد می کنیم سری به مقاله آپراکسی چیست بزنید و توضیحات بیشتر را آنجا مطالعه کنید.
گفتار درمانگر برای هر کودک، از مدالیته های درمانی متناسب شرایط او استفاده می کند. اغلب این مدالیته ها ویژگی هایی دارند كه به طور طبیعی کودک به سمت آن گرایش دارد. بنابراین هم پروسه درمان کامل می شود و هم نظر کودک نسبت به آن جلب می شود.

درک و استفاده از زبان برای اغلب جنبه های زندگی کودک بسیار مهم است. ممکن است كودكی هنگام گوش دادن به دستورالعمل ها یا قصه ها بخش هایی را از دست بدهد. بنابراین او سعی می كند همه آنچه را كه دریافت کرده، در كنار هم قرار دهد و نتیجه گیری کند. گفتاردرمانی شرق تهران به بهبود پردازش زبان برای کارآمدی آن و درک کامل مباحث توسط کودک کمک می کند.

چرا برخی کودکان به گفتار درمانی نیاز پیدا می کنند؟

کودکان به دلایل زیادی ممکن است به دریافت مداخلات گفتاردرمانی نیاز داشته باشند. برخی از آن ها طبیعی بوده و با بالا رفتن سن خود به خود درمان می شود. اما برخی دیگر از این مشکلات نیاز به مداخلات تخصصی دارند. در غیر این صورت می توانند تا مدت ها باقی مانده و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. ارزیابی دقیق و برنامه درمانی کارآمد ارائه شده توسط متخصصین حرفه ای گفتاردرمانی شرق تهران کمک بزرگی به این کودکان است. از جمله این اختلالاتی که نیاز به پیگیری دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات شنوایی
  •  تاخیر در رشد شناختی(فکری و هوشی) و یا سایر زمینه های رشدی
  •  ضعف عضلات دهان
  •  گرفتگی صدا
  •  شکاف لب یا کام شکاف دار(اصطلاحا به این کودکان لب شکری گفته می شود)
  •  اتیسم
  •  وجود مشکلاتی در برنامه ریزی حرکتی
  • مشکلات بیانی
  •  اختلالات در سلیس و روان بودن جملات
  • اختلالات تنفسی
  •  اختلالاتی در تغذیه و بلع
  •  آسیب تروماتیک وارد شده به سر و مغز

نتایج به دست آمده از پیشرفت مراجعین گفتاردرمانی شرق تهران نشان می دهند که درمان باید در اسرع وقت شروع شوند. کودکانی که به سرعت تحت درمان قرار می گیرند نتایج بهتری نسبت به سایرین نشان می دهند. هرچه این اقدامات دیرتر انجام شوند شانس بهبودی کامل کاهش پیدا می کند. بهترین سن برای رسیدگی به مشکلات گفتاری-زبانی کودکان تا قبل از ۵ سالگی می باشد.

البته این به این معنی نیست که بچه های بزرگ تر نتیجه خوبی از درمان نخواهند گرفت. بلکه تنها ممکن است پیشرفت زبانی آن ها کمی کندتر باشد. زیرا علاوه بر آموزش های جدید، باید بتوانند الگوهای اشتباهی که در گذشته یاد گرفته اند را تغییر دهند. البته مهارت درمانگران گفتاردرمانی شرق تهران مهم ترین عاملی است که سبب رسیدن به بهترین نتیجه ممکن خواهد شد.

روش هایی برای تقویت مهارت های زبانی، گفتاری و شنیداری کودکان در منزل

همانطور که گفتیم، در روند مداخلات گفتاردرمانی، درمانگر بخشی از اقدامات را به والدین می سپارد. زیرا تنها با تمرین و تکرار مستمر می توان به حداکثر نتیجه ممکن رسید. برای کودکان، به خصوص در سنین مدرسه و مهد کودک اهمیت این تمرینات مستمر دو چندان می شود. چند روش زیر می توانند در رسیدن کودک به نقاط عطف مهارت های گفتاری-شنیداری و درک زبان کمک کنند:

  • از کودک بخواهید اشیا را براساس سرنخ های توصیفی شناسایی کند.
  •  در اجرای دستورالعمل ها از کودک خود بخواهید تا شما را راهنمایی کند و گفته های او را دنبال کنید.
  •  انجام تمرینات گفتاری و شنیداری که متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران برای انجام درخانه در نظر گرفته اند.
  •  هنگام صحبت کردن كودك توجه كامل و متمرکز خود را به او جلب كنید.
  •  به کودک اجازه دهید تا به صحبت های شما پاسخ دهد.
  • واژه سازی و ساخت عبارات را با کودک خود تمرین کنید.
  •  اگر کودک معنی کلمه ها را متوجه نمی شود، او را به پرسیدن سوالات مختلف تشویق کنید.
  •  داستان هایی با موضوعات متناسب با سن فرزندتان برای او بخوانید.
  •  کودکان را در برنامه ریزی ها و مباحثی که در رابطه با فعالیت های آن هاست شرکت دهید.
  •  از کودک در رابطه با اتفاقات روزش، به خصوص تمرینات انجام شده در گفتاردرمانی شرق تهران، سوال کنید. چه کسی؟ چه چیزی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چرا؟

گفتار درمانی بزرگسالان در شرق تهران

گفتاردرمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تشخیص نیازهای فرد و تعیین بهترین روش درمانی آغاز می شود. تمرینات گفتاردرمانی می تواند به فرد بزرگسال در بهبود مهارت های گفتاری، زبانی شناختی و ارتباطی کمک کند. در صورت آسیب دیدگی یا بیماری مانند پارکینسون یا سرطان دهان، ممکن است فرد با مشکلات بلع نیز مواجه باشد. آموزش مجدد عملکرد بلع نیز از مداخلات انجام شده توسط متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران می باشد. تعدادی از تمرینات و مداخلات گفتاردرمانی بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • تقویت قدرت حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیت هایی که در جهت بهبود ارتباطات شناختی نقش دارند.
  •  آموزش تکنیک ها و متودهای مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی
  •  تمرینات تنفسی برای اختلال تشدید
  •  تمرینات تقویت عضلات دهان

برای بالا بردن سرعت پیشرفت و نتیجه بخشی بهتر، لازم است فرد در خانه نیز تمریناتی را انجام دهد. برای این کار می توان از چند منبع استفاده کرد:

  •  برنامه گفتاردرمانی در خانه که توسط درمانگر فرد تعیین می شود.
  • بازی ها و سرگرمی های توسعه دهنده مهارت های زبانی مانند فلش کارت ها
  •  کتاب کار معرفی شده توسط درمانگر

در صورت مراجعه به گفتار درمانی شرق تهران، چه میزان پیشرفتی انتظار می رود؟

همان طور که مشخص است، میزان موفقیت آمیز بودن گفتاردرمانی بین افراد با مشکلات و شرایط مختلف، متفاوت است. همچنین زمان آغاز درمان، سن بیمار و شدت ضایعه نیز از عوامل موثر در نتیجه بخش بودن درمان می باشد. نتایج موفقیت آمیز مداخلات گفتاردرمانی برای کودکان خردسال حاکی از همین امر است. همچنین در صورت شروع زود هنگام درمان به همراه تمرین در خانه با مشارکت والدین یا مراقبان فرد، شانس موفقیت را بسیار بالاتر می برد.
در کنار همه این موارد میزان مهارت، تجربه، خلاقیت و توانمندی درمانگر شرط اصلی پیشرفت مراجع است. گفتاردرمانی شرق تهران با گرد هم آوردن متخصصین مجرب این حوزه، اطمینان خاطر را برای مراجع و همراهانش فراهم می آورد.

برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، جلسات گفتار درمانی چه مدت باید ادامه داشته باشند؟

پاسخ این سوال برای افراد با شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی توان یک جواب مشخص و ثابت به آن اختصاص داد. مدت زمانی که فرد به دریافت مداخلات گفتاردرمانی نیاز دارد به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  •  سن فرد
  •  نوع و شدت اختلال گفتاری
  •  میزان تکرار برنامه درمانی
  •  همکاری خود فرد در انجام تمرینات
  •  زمینه پزشکی
  •  وضعیت یک بیماری پزشکی زمینه ای

درمانگران مرکز گفتاردرمانی همراه رهاب در شرق تهران با بررسی تمامی این عوامل بهترین عملکرد را ارائه می دهند. برخی از اختلالات گفتاری از کودکی شروع شده و با افزایش سن بهبود می یابند. در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه داشته و به درمان و تمرینات طولانی مدت نیاز دارند. در عین حال در روند پیشرفت فرد، سایر مشکلات ارتباطی ناشی از ضایعه نیز با بهبود شرایط درمان می شوند. نکته مهم در کسب بهبودی جلوگیری از غلبه نا امیدی و ادامه دادن درمان است. زیرا پروسه توانبخشی از جمله درمان هایی است که نتایج درخشان آن در طولانی مدت بسیار بارز و روشن خواهد بود.

مرکز گفتار درمانی رهاب تهران چه خدماتی ارائه می کند؟

گفتاردرمانی یک سرویس توانبخشی است. یک گفتاردرمانگر باید مجوزهای لازم برای آموزش پیشرفته در زمینه رشد گفتار و زبان را دارا باشد. درمانگر بر اساس نتایج ارزیابی بیماران، یک برنامه اختصاصی متناسب با مشکل هر مراجع تدوین می کند. این کار به مراجع این امکان را می دهد تا با سرعت بیشتری به سمت اهداف خود و درمانگرش حرکت کند. هر یک از مراجعان گفتاردرمانی شرق تهران می توانند مهارت های عملکردی خود را در طی درمان به سرعت بهبود بخشند. همچنین مهارت های ارتباطی خود در خانه، مدرسه، دانشگاه و محل کار تا حد زیادی ارتقا دهند. همه این ها نتیجه درمان چند جانبه و تدوین یک برنامه چند حسی برای بهبود رسیدن به نتیجه حداکثری است.

بخش دیگری از پروسه درمان مربوط به آموزش هایی است که برای تمرین در خانه فرد در نظر گرفته شده است. این تمرینات به اندازه تمرینات کلینیکی، و یا حتی بیشتر، دارای اهمیت هستند. زیرا فرد را به تمرین و تطبیق با محیط طبیعی خود وا می دارند. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران این آموزش ها را با جزئیات کافی در اختیار مراجع قرار می دهند. همچنین خود فرد نیز با رعایت تمامی نکات و انجام دقیق تمرینات کمک بزرگی به پیشرفت روند درمان خود می کند. در صورتی که مهارت درمانگر با عزم راسخ خود بیمار برای بهبودی همراه باشد، بهترین نتیجه به دست خواهد آمد.

متخصصین گفتار درمانی چه کارهایی انجام می دهند؟

جلسه گفتاردرمانی به صورت فردی یا یک گروه کوچک و یا در یک کلاس به صورت مشترک برگزار می شود. در جلسات گروهی، هر فرد باید به طور فعال با درمانگر و سایر اعضا همکاری کند. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران از استراتژی های مختلفی از جمله موارد زیر بهره می برند:

 فعالیت های مداخله زبانی: گفتاردرمانگر از گفتگو، بازی، استفاده از تصاویر، کتاب ها، اشیا و رویدادهای مختلف برای تحریک رشد زبان استفاده می کند. درمانگر از واژگان و دستور زبان صحیح بهره برده و از تمرینات تکراری برای تقویت مهارت های زبانی استفاده می کند.

  تلفظ درمانی: فن بیان یا تولید صدا شامل تمریناتی برای ایجاد صحیح اصوات و هجاها در کلمات و جملات است. برای کودکان این تمرین اغلب در حین انجام فعالیت های بازی گونه است. سطح بازی متناسب با سن و مربوط به نیازهای خاص کودک است. درمانگران گفتاردرمانی شرق تهران به فرد آموزش می دهند که چگونه برخی از صداها را ایجاد کند. همچنین ممکن است نحوه حرکت زبان برای ایجاد صداهای خاص را نشان دهند.

 درمان خوراکی– حرکتی/تغذیه و بلع: درمانگران ممکن است از تمرینات دهانی مختلفی در این زمینه بهره می برند. از جمله ماساژ صورت و تمرینات مختلف زبان، لب و فک برای تقویت عضلات دهان استفاده می شود. عملکرد قوی این عضلات برای خوردن، آشامیدن و بلعیدن ضروری هستند. گفتاردرمانگر همچنین ممکن است برای افزایش آگاهی دهانی در هنگام غذا خوردن و بلعیدن، از بافت و دماهای مختلف غذایی بهره ببرد.

پس از مراجعه به گفتاردرمانی شرق تهران، درمانگر چه وظایفی به والدین یا همراهان فرد محول می کند؟

والدین یا همراهان کلید موفقیت فرد در پیشرفت گفتار و درمان مشکلات زبانی هستند. برخی افراد برنامه درمانی را به سرعت پیش می برند. همچنین نتایج حاصل شده در وضعیت این افراد بسیار طولانی مدت خواهد بود. در اغلب موارد این ها کسانی هستند که همراهانشان در این امر دخیل بوده اند.

علاوه بر اقدامات انجام شده در کلینیک، درمانگر به همراهان آموزش می دهند که چه کارهایی می توانند انجام دهند. به عنوان مثال، همراهان می توانند فرد را در انجام کارهای تعیین شده توسط متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران کمک کنند. این امر بسیار ضروری بوده و پیشرفت مداوم و تعمیم دهی مهارت های جدید تحت آموزش را تضمین می کند. لازم است بدانیم غلبه بر اختلالات گفتاری-زبانی نیازمند زمان، صبر و تلاش بسیار زیادی است. بنابراین مهم است که همه اعضای خانواده با فرد همکاری داشته و شرایط او را با صبوری درک کنند.

والدین و همراهان به طور کاملا مثبتی بر رشد ارتباطات فرد تحت درمان تأثیر می گذارند. اولین کسانی که در بهبود ارتباطات کلامی و غیر کلامی(درک، دایره واژگان و گسترش ارتباطات) موثر اند، خانواده هستند. در اینجا توجه به توصیه های درمان در منزل متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران اهمیت خود را نشان می دهد. در این شرایط همراهان فرد حتی می توانند به اندازه متخصص گفتاردرمانی در بهبود شرایط او تحت درمان موثر باشند. حتی در شرایطی دیده شده که ارتباط مثبت اعضای خانواده از اقدامات حرفه ای نیز بیشتر نتیجه بخش بوده است.

تاثیر گفتار درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی

گفتار درمانگرها می تواند کودکان و بزرگسالان را در زمینه رشد مهارت های اجتماعی حمایت کند. این کار می تواند به فرد کمک کند مهارت هایی مانند تطبیق احساسات با چهره یا نحوه انجام مکالمه را بیاموزد. همچنین آموختن مهارت های انتزاعی بیشتری مانند موارد زیر نیز جز مداخلات گفتاردرمانی شرق تهران است:

  •  شناسایی و درک زبان بدن و روش های غیرکلامی ابراز احساسات دیگران
  •  یادگیری روش های مورد پذیرش برای برقراری ارتباط در شرایط مختلف
  •  آموزش برقراری ارتباط مشارکتی(به عنوان مثال فکر کردن جمعی با همسالان در مقابل سوالات معلم)

این حمایت می تواند به کودک یا بزرگسال کمک کند ارتباطات مستحکم تری با افراد دیگر برقرار کنند. همچنین در شکل گیری روابط پایدارتر نیز موثر اند. افرادی که دارای مهارت های اجتماعی ضعیف هستند، اغلب برای ایجاد این روابط دچار مشکل می شوند. خواه این تأثیر رفتارهای اجتماعی آن ها بر دیگران، و یا مشکل در فهم منظور افراد و رفتارهایشان باشد. این مسئله می تواند منجر به تنهایی فرد و حتی افسردگی شود.

متخصصین گفتار درمانی شرق تهران با متمرکز بر مهارت های اجتماعی، برقراری این ارتباطات را به افراد می آموزند. چیزی که در طول زندگیشان همیشه به عنوان ‌مسئله ای دشوار به خاطر داشته اند. برقراری رابطه دوستی و حفظ آن از موارد مهم زندگی شادتر و خود شکوفایی است.

مداخلات گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات

گفتاردرمانی می تواند از ابتدایی ترین سطح به فرد کمک کند به سادگی نیازها و خواسته هایش را بیان کند. این ارتباطات ممکن است مانند موارد زیر، غیر کلامی باشند:

  •  استفاده از حرکات یا حالت های چهره
  • زبان اشاره
  • استفاده از سیستم تبادل تصویر

همچنین اگر فرد هنوز قادر به گفتن کلمات یا جملات کامل نیست، به کار بردن صداهای ساده را به او آموزش داد. حتی فر می تواند از مفاهیم تقریبی برای درخواست آنچه نیاز دارد استفاده کند. برقراری ارتباط همچنین می تواند از طریق یک دستگاه خروجی صدا باشد. در گفتاردرمانی شرق تهران بیمار یاد می گیرد چگونه از فن آوری برای تولید صدا و گفتار استفاده کند. توانایی برقراری ارتباط به هر شکلی با اهمیت است و از سنین بسیار پایین آغاز می شود. گفتاردرمانی به مرور زمان به بهبود توانایی های ارتباطی کمک می کند.

در سطوح بالاتری از توانایی های ارتباطی، گفتاردرمانی به افرادی که در مکالمه مشکل دارند کمک می کند. در این موارد نحوه تفسیر و پاسخگویی به سوالات و حرف ها و نحوه ادامه مکالمه آموزش داده می شود. همه ما به تعامل با دیگران و برقراری ارتباط وابسته هستیم. گفتاردرمانی شرق تهران با توانمند سازی افراد، فرصت برقراری ارتباط را به آن ها هدیه می دهد. کسب توانایی برقراری ارتباط فرصت های زیادی را برای بیمار رقم می زند.‌ به دنبال آن یک معیار مهم در رشد و استقلال فرد نیز محسوب می شود.

تاثیر گفتار درمانی بر رشد شناختی

گفتاردرمانی می تواند تمامی جنبه های رشد شناختی را بهبود ببخشد. به گونه ای گفتار هدفمند و برقراری ارتباط، کلیدی برای رشد شناخت محسوب می شوند. مغز انسان برای تکامل با گفتار طراحی شده است. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران نیز از همین قابلیت مغز برای ارتقا رشد شناختی استفاده می کنند. حتی بسیاری از فعالیت های تفکر و استدلال نیاز به استفاده از گفتار و زبان دارند. خواه این روند با صدای بلند گفته شود و یا یک پروسه فکری و درونی باشد. بیشتر مردم در طول روز به هنگام اندیشیدن با خود، با استفاده از کلمات فکر می کنند.
انسان ها ابتدا گفتار و زبان را یاد می گیرند و سپس به رشد شناختی خود ادامه می دهند. زیرا به طور مداوم به واژگان، مهارت های یادگیری و حل مسئله خود اضافه می کنیم. به علاوه، متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران در آموزش استراتژی های مبتنی بر شناخت برای بهبود عملکرد فرد مهارت دارند. گفتاردرمانی قطعاً فراتر از آن چیزی است که به طور معمول مردم از آن انتظار دارند. از اهداف گفتاردرمانی در زمینه تکامل رشد شناختی می توان موارد زیر را نام برد:

تقویت مهارت های مربوط به استدلال و حل مسئله
• حمایت از کودک در جهت رسیدن به استقلال)
• بالا بردن عملکرد اجرایی و تقویت حافظه توسعه مهارت گفتگو با خود(این کار تمرینی برای خود مدیریتی در شرایط بحرانی نیز محسوب می شود).
• ارتقا خود آگاهی و به دست آوردن بینش بر توانایی های فردی
• بهبود درک مطلب در حین مطالعه
• سازماندهی افکار شخصی در هنگام نوشتن

توسعه توانایی خواندن و نوشتن در کلینیک همراه

محدوده عملکرد مستقیم گفتاردرمانگر، پرداختن به سواد (خواندن، نوشتن و هجی کردن) است. ممکن است تصور شود که کودک به یک معلم خصوصی برای پشتیبانی از این مهارت ها نیاز دارد. با این حال یک گفتاردرمانگر به طور ویژه آموزش دیده تا موانع مقابل رشد سواد فرد را تشخیص دهد. سپس با استفاده از دستورالعمل های سیستماتیک و مبتنی بر شواهد به درمان مشکل بپردازد. کودکان می آموزند که کلمات از اصوات منفرد تشکیل شده اند. سپس این اصوات منفرد را نمودارهای مختلف یا حروف نوشتاری مطابقت می دهند.

متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران می تواند به پیشرفت مهارت های واج شناسی و شناخت اصوات کودکان ۴-۶سال کمک کنند. این یعنی همه آنچه که کودک قبل از یادگیری خواندن به آن نیاز دارد. یادگیری این عناصر سازنده، کودک را برای رسیدن به مرحله خواندن و سپس هجی کردن آماده می کند. در مرحله بعد کودک باید به تسلط و سرعت مناسبی در مهارت خواندن کسب کند. در این مرحله درک آن چه که می خواند راهی برای یادگیری های بیشتر در آینده محسوب می شود.

متخصصین گفتار درمانی به آموزش نوشتن نیز كمك می كنند که شامل موارد زیر است:

نحوه ترکیب عناصر سازنده عبارات و ایجاد جملات منطقی، صحیح و كامل
• فرمول بندی و سازماندهی افكار در سطوح بسیار بالاتر مهارت نوشتن
• کسب توانایی خلاصه برداری، روایت یک مطلب، بیان نظرات و درک و استفاده از ادبیات

درمانگر روشی سیستماتیک برای رسیدن به روند صحیح نوشتن و ایجاد برنامه ای برای موفقیت فرد آموزش می دهد. تجربه درمانگر در این بخش از درمان بسیار پر اهمیت است. زیرا این یکی از زمینه های تخصصی گفتاردرمانی در رابطه با گفتار و زبان است.

نقش متخصصین گفتار درمانی در بهبود تغذیه کودکان و بزرگسالان

آیا می دانستید که گفتاردرمانی می تواند مشکلات تغذیه و بلع را نیز برطرف کند؟ برخی از کودکان یا حتی بزگسالان در خوردن غذا مشکل دارند. زیرا عضلات دهان آن ها قادر به انجام حرکات موثر در نگه داشتن غذا، جویدن و بلع نیست. گفتاردرمانگران می توانند علت وجود این مشکلات را تشخیص دهند. با یافتن ریشه این موانع، شیده درمان به خوبی مشخص می شود. متخصصین می توانند عضلات مرتبط با غذا خوردن را تقویت کنند. در صورت لزوم بر تقویت مهارت و هماهنگی لازم برای جویرن و بلیدن نیز تمریناتی در نظر می گیرند. از اقدامات دیگر متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران می توان به اصلاح رفتارهای غذایی غیر معمول اشاره کرد. عادات اشتباهی مثل:

انتخاب انحصاری یک نوع غذا
• حس انزجار نسبت به غذا
• امتناع از غذا خوردن
• وجود پاسخ های منفی فیزیولوژیک

متخصص گفتاردرمانی باید تا جای ممکن نگرانی های مربوط به تغذیه کودک یا بزرگسال را بر طرف نماید. که البته متاسفانه این کار توسط بسیاری از متخصصین نادیده گرفته می شود.

تصحیح تون صدا

گفتاردرمانی می تواند لحنی که از صدا برداشت می شود را اصلاح کند. از جمله این تون یا لحن های متفاوت صدا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• صاف یا رباتیک به نظر رسیدن صدا
• فاقد لحن یا احساسات تون صدای فرد
• به گوش رسیدن لحن عصبانی از صدای فرد یا هر لحن غیرمعمول دیگر

نقش متخصصین گفتار درمانی شرق تهران در این زمینه نیز بسیار با اهمیت است. زیرا بسیاری از ارتباطات ما به نحوه گفتن سخنمان، و نه فقط به مفهوم گفته های ما، بستگی دارد. استفاده از تون صدای نا به جا می تواند دیگران را دچار سو تفاهم کند. این امر ممکن است در بسیاری از موارد مانع از برقراری ارتباط با سایرین شود. در نتیجه فرد می تواند در معرض انزوای شدید قرار بگیرد. اما گفتاردرمانگرها برای جلوگیری از همچین مسائلی آماده کمک رسانی به شما و عزیزانتان هستند.

همانطور که تا اینجا گفتیم مداخلات گفتاردرمانی شرق تهران فقط شامل یادگیری نحوه ساختن صدا و تشکیل کلمات نیست. همچنین آموختیم توسعه زبان، چه به صورت شفاهی و چه به صورت نوشتاری، فواید بسیار متنوع و مختلفی دارد. در حقیقت استفاده از زبان ما را قادر می سازد تا:

یاد بگیریم
• رشد کنیم
• با دیگران ارتباط برقرار کنیم
• به افکار خود انسجام ببخشیم و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم
• سطح استقلال خود را ارتقا دهیم

همان طور که واضح است همه افراد قادر به استفاده از یک زبان گفتاری یکسان نیستند. برقراری ارتباط می تواند از طریق رفتارهای غیرکلامی، علائم، تبادل تصاویر یا حتی از طریق ابزارهای فناوری صورت بگیرد. بنابراین به یاد داشته باشید، زمینه مداخلات گفتاردرمانی شرق تهران بسیار فراتر از صرف آموزش گفتار است. شناخت عملکرد عملی شیوه های مختلف ارتباطی نیز برای کسب موفقیت در تعامل با سایرین ضروری است. متخصصین ما مهارت ها و ابزارهای لازم را برای کمک به فرد در ارتباط با سایر اشخاص ارائه می کنند. به همین دلیل است که ما عاشق توانبخشی و درمان هستیم. زیرا ما می توانیم هر روز در جدیدی از توانایی های شگفت انگیز افراد را به رویشان باز کنیم.