کاردرمانی در شرق تهران (همراه ریهب)

کاردرمانی در شرق تهران موضوعی است که ممکن است افراد زیادی به دنبال آن باشند. قطعا پیدا کردن یک مرکز کاردرمانی خوب، معتبر و دارای کادر حرفه ای با تجهیزات و امکانات مناسب کار بسیار سختی خواهد بود. با توجه به اینکه حیطه مداخلات کاردرمانی در خیابان دماوند تهران بسیار وسیع می باشد و افراد بسیار زیادی ممکن است به کاردرمانی در شرق تهران نیاز داشته باشند، معرفی یک مرکز خوب با امکانات عالی بسیار حائز اهمیت است.  در ادامه به معرفی خدمات و نقش کاردرمانی در بیماری های مختلف می پردازیم.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یکی از تخصص هایی است که به طورجامع نگر،افراد دارای نیاز های ویژه را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت نیاز به توانبخشی و بازپروری آن ها درجنبه های جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی می پردازد وهمراه و همگام با سایر تخصص ها در قالب تیم توانبخشی برنامه های خود را ارائه می دهد. کاردرمانی در شرق تهران به دنبال افزایش حداکثری استقلال و کیفیت زندگی می باشد.

طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا ” کاردرمانی استفاده از فعالیت های هدفمند به منظور ایجاد حداکثر استقلال، جلوگیری ازناتوانی، وحفظ سلامتی برای افرادی است که دراثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت واختلال عملکردی، روانی، اجتماعی، رشدی یا اختلالات یادگیری، فقر و تفاوت های فرهنگی یا روند سالخوردگی شده اند”.در اینجا نیاز است درباره  عبارت کاردرمانی یا occupational therapy به شرح مختصری بپردازبم.

کاردرمانی به چه معناست؟ 

  • Occupation که معادل فارسی آن کار در نظر گرفته شده است، مفهومی بسیار وسیع، فلسفی و عمیق دارد.Occupation چیزی بیش از تمرین، بیش از فعالیت و متفاوت از شغل، کار یا دغدغه، دل مشغولی، فکر و ذکر یا حرفه، تولید، سازندگی و… است.
  • Occupation مفهومی عمیق است که دربرگیرنده تمامی موارد اشاره شده در بالا است اما هیچکدام از مفاهیم بالا به درستی آن را توضیح نمی دهند. هدف از Occupation در کاردرمانی در شرق تهران، همانند شغل، کار و حرفه فقط امرار معاش و کسب درآمد نیست.
  • Occupation زنده است و نفس می کشد و در بستر زمان و مکان و فرهنگ و جامعه و اعتقادات و… ویرایش، پالایش و تغییر می کند.
  • رشد می کند و باعث رشد می شود.
  • متنوع و معنادار است و برای فردی که آن را انجام می دهد حاوی ارزش و محتوای معنایی است. پس با تمرین و فعالیت نیز متفاوت است .
  • Occupation هم وسیله درمان است و هم هدف درمان. یکی از مواردی که کاردرمانی در شرق تهران را از سایر رشته های پزشکی و توانبخشی متمایز می کند همین مساله است.

نگاه کل نگر بر مفهوم Occupation سایه افکنده است. با این که در برخی موارد ابهام آور و پیچیده است، اما در اکثر مواقع راهگشا و توانمند کننده است. به طور مثال هنردرمانی، یا فیزیوتراپی، با استفاده از ابزاری به نام هنر و یا ابزاری به نام مدالیته های متنوع فیزیکی به درمان می پرزند. در حقیقت در این عبارات وسیله ی درمان هنر، یا مدالیته فیزیکی است. در حالی که در کاردرمانی در شرق تهران، ما با استفاده از Occupation به درمان می پردازیم (به عنوان وسیله ی درمان)، تا فرد توانمند شده و Occupation هایش را بازیابی و به دست آورد و در آنها توانمند شود (به عنوان هدف درمان).

حیطه های مداخلات در کاردرمانی

حیطه های مداخلات کاردرمانی را می توان به چند طریق تقسیم بندی کرد. یک نوع تقسیم بندی جامع و کامل که تمام حیطه های مداخلات کاردرمانی را شامل می شود به اینگونه است:

ذهن. وضعیت های مختلفی وجود دارند که ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در ذهن و توانایی های ذهنی افراد در کودکی و بزرگسالی شوند. کاردرمانی ذهنی به انجام مداخله در اختلالاتی مانند اتیسم، بیش فعالی و نقص توجه، تاخیرات رشدی، فلج مغزی، اختلالات یادگیری، سندروم داون و… می پردازد. این مداخلات به صورت چند جانبه سبب تقویت عملکرد ذهن و هوش کودکان و حتی بزرگسالان می شود.

جسم. تمرکز کاردرمانی در شرق تهران در این حیطه بر مشکلات جسمی افراد است. که شامل اختلالات نورولوژیک مثل سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، فلج مغزی، شارکوماریتوث، اختلالات ارتوپدی مثل شکستگی‌ها، دررفتگی مادرزادی لگن، کمر درد و سایر آسیب‌های ستون فقرات و اختلالاتی مانند انواع دفورمیتی و بدشکلی‌ها، آسیب نخاعی، ضربه مغزی و… می باشد.

روان. افراد مبتلا به افسردگی، اسکیزوفرنی، دوقطبی، اختلالات اضطرابی ، وسواس و… نیز می توانند با کمک کاردرمانی کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

در یک تقسیم بندی عامیانه، کاردرمانی را به کاردرمانی کودکان و بزرگسالان تقسیم بندی می کنند. در ادامه به معرفی هر کدام از این حیطه های کاردرمانی می پردازیم.

کاردرمانی برای کودکان و نقش آن

کودکان ممکن است به دلایل متعددی از جمله اختلالات ژنتیکی، بیماری، آسیب در دوران جنینی یا حین زایمان، عفونت ها و… دچار مشکلات متعددی گردند. این مشکلات ممکن است رشد فیزیکی و ذهنی، توانایی ها و ویژگی های کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این کودکان ممکن است در طی کردن نمودار رشدی متناسب با سن خود، مهارت های حرکتی، تعادل، هماهنگی، درک دیداری و شنیداری، توجه و تمرکز و بسیاری دیگر از مهارت های خود دچار مشکل شوند.

کاردرمانی کودکان با اهداف اصلی بهبود مهارت های حرکتی درشت، ظریف و برنامه ریزی حرکتی شکل گرفته است. همچنین توانمد سازی ذهن این کودکان از مداخلات تخصصی کاردرمانی در شرق تهران می باشد. کاردرمانی همچنین می تواند به کمک کودکانی بشتابد که در خود تنظیمی و پردازش حسی دچار مشکل هستند. این درمان متناسب با نیازهای خاص هر کودک انجام می شود. قبل از شروع، متخصص کاردرمانی به بررسی نقاط قوت و ضعف کودک و عملکردی که دچار مشکل شده می پردازد. سپس یک برنامه درمانی مختص کودک تدوین کرده و مداخلات را شروع می کند. تمرکز مداخلات کاردرمانی بر تقویت مهارت هایی است که برای انجام فعالیت های روزمره کودکان ضروری هستند.کاردرمانی در شرق تهران ، کاردرمانی خیابان دماوند تهران

کاردرمانی در شرق تهران برای کودکان به چه صورت است؟

بازی کردن و یادگیری کار کودکان است. برخی از کودکان ممکن است در بازی کردن و یادگیری به دلیل مشکلات مادرزادی ویا اکتسابی دچار مشکل شوند. اگر بازی کردن کودک و توانایی او برای یادگیری با مشکل روبه‏رو شود، به دنبال آن استقلال، سلامتی و احساس کودک در مورد خودش تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. کاردرمانی در کودکان به آنها کمک می کند که زندگی مستقل تری داشته و استعداد بازی و یادگیری خود را تقویت کنند.

خدمات کاردرمانی در کودکان، شامل ارزیابی توانایی های کودک در انجام فعالیت ها، عملکرد تحصیلی، فعالیت های روزمره زندگی و… می باشد. علاوه بر عملکرد های جسمانی، کاردرمانی در شرق تهران عوامل اجتماعی، روانشناختی و محیطی را نیز بررسی می کند.

کاردرمانگر با کودکان و خانواده هایشان کار میکند تا مهارتهای لازم برای زندگی روزمره خود را به دست بیاورند. این مهارت ها می تواند شامل  بازی کردن، لباس پوشیدن، نوشتن، توالت رفتن و… باشد. کاردرمانی همچنین می تواند شامل تغییراتی در محیط کودک، مانند؛ خانه و مدرسه باشد، تا فرد به حداکثر استقلال برسد.

چه هنگامی کودک نیاز به دریافت مداخلات کاردرمانی دارد؟

کاردرمانگران متخصص در حیطه کودکان کلینیک کاردرمانی خیابان دماوند تهران در درمان مشکلات پردازش حسی، مراقبت از خود و مهارت های حرکتی تخصص دارند. از جمله کودکانی که ممکن است به مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای کودکان نیاز داشته باشند، می توان موارد زیر را نام برد:

  • بعضی کودکان، مانند کودکان اتیسم، ممکن است برای تعدیل به هم ریختگی های حسی خود به
  • کودکانی که دست خط ضعیفی دارد نیز ممکن است لازم باشد برای گرفتن صحیح مداد، هماهنگی چشم و دست و مهارت های بینایی به یک کاردرمانگر مراجعه کند.
  • بعضی از کودکان به دلیل وجود مشکلاتی در تغذیه یا استفاده از توالت به مداخلات کاردرمانی کودکان احتیاج دارند.
  • تعدادی دیگر از کودکان ممکن است در مهارت های حرکتی ظریف خود دچار مشکل باشند. این مساله می تواند بر توانایی استفاده از قیچی، بستن دکمه ها و… تأثیر بگذارد و نیازمند کاردرمانی در شرق تهران باشند.
  • تعدادی از کودکان ممکن است دچار تاخیراتی در رشد جسمانی و ذهنی باشند که برای رسیدن به نمودار رشدی متناسب با سن خود به کاردرمانی نیاز دارند.
  • برخی از کودکان ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی و… در توانایی های ذهنی دچار مشکل باشند

کاردرمانگرها تنها عضوی از گروه توانبخشی هستند که هم از سلامت جسمی و هم از وضعیت روانی آگاهی دارند. بنابراین تخصص آن ها برای حمایت از کودکانی که چالش های مختلفی را تجربه می کنند بسیار کارآمد خواهد بود. تمرکز اصلی آن ها بر به دست آوردن عملکرد مستقل و مشارکت فعال کودک در روند زندگی اش است.

کاردرمانی در شرق تهران چگونه می تواند به نیازهای خاص کودکان پاسخ دهد؟

همان طور که گفته شد کودکان با شرایط مختلفی ممکن است به کاردرمانی نیاز داشته باشند. کاردرمانگر ابتدا کودک را ارزیابی کرده و توانایی ها و محدودیت هایش را بررسی می کند. سپس بر اساس توانایی ها، محدودیت ها، ظرفیت ها و ویژگی های کودک یک برنامه درمانی طراحی می کند. از جمله مداخلات کاردرمانی می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • تقویت مهارت های ارتباطی کودک
  • تقویت قدرت و تحمل عضلانی
  • بهبود تعادل و هماهنگی از جمله هماهنگی چشم و دست، چشم و پا و هماهنگی دو طرف بدن از جمله مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • بهبود مهارت های حرکتی ظریف از جمله گرفتن، ول کردن و…
  • بهبود مهارت های شناختی

کاردرمانی در خیابان دماوند تهران برای کودکان همچنین می تواند کمک بزرگی برای تعدیل نقایص مربوط به پردازش حسی و یکپارچه سازی حسی باشد. کودکان با مشکلات حسی، به محرک های حواس پنج گانه واکنش بیش از حد زیاد یا واکنش کمی نشان می دهند. در این حالت، درمانگر ممکن است یک رژیم حسی طراحی کند. این برنامه مجموعه ای با شدت تنظیم شده از فعالیت هایی است که به نیازهای حسی کودک پاسخ می دهد.

کاردرمانی برای چه کودکانی مفید است؟

کاردرمانی در شرق تهران برای کودکان همچنین برای بهبود کیفیت زندگی کودکان با بسیاری از چالش های ذهنی و جسمی دیگر نیز کاربرد دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات یادگیری
  • نقص عملکرد اجرایی
  • آسیب یا فلج مغزی
  • بیش فعالی و نقص توجه
  • مشکلات یا آسیب های فیزیکی
  • دفورمیتی ها و مشکلات حرکتی
  • دیستروفی های عضلانی
  • بیماری های متابولیک
  • اختلال بیش فعالی و نقص توجه
  • اتیسم
  • اختلالات عضلانی اسکلتی
  • اختلالات عصبی و تاخیرات رشدی
  • اختلال پردازش حسی
  • مشکلات گفتاری
  • سندرم ها: مانند سندرم داون، سندرم مارفان، سندرم صدای گربه و…
  • مشکلات شناختی: مانند اختلالات توجه، حافظه و… از جمله حیطه های مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • مشکلات روان شناختی
  • کج گردنی
  • در رفتگی مادر زادی لگن

کاردرمانی در کودکان چه اهدافی را دنبال می کند؟

در کاردرمانی، هدف ما توسعه استقلال کودکان در کار های روزمره، تقویت مهارت های بازی و مهارت های ارتباطی است که شامل موارد زیر می شود:

  • پردازش حسی: به معنای شیوه پردازش و واکنش بدن در برابر اطلاعاتی است که از دنیای پیرامون می گیرد. کودکان ممکن در حس های مختلف خود از جمله شنیداری، بینایی، لامسه، عمقی و… دچار بیش حسی و یا کم حسی گردند. هر دوی این اختلالات مشکلاتی برای کودک ایجاد می کنند که ممکن است به کاردرمانی در شرق تهران نیاز داشته باشند.
  • مهارت های بازی کردن: مانند نخ کردن مهره، حل کردن پازل و… . یعنی فعالیت هایی مه نیازمند قوه تخیل و تفکر انتزاعی هستند.
  • مهارت های خود مراقبتی: شامل تمام مهارت های لازم برای استفاده از کارد و چنگال، لباس پوشیدن، توالت رفتن و…
  • مهارت های حرکتی ظریف: شامل هماهنگی عضلات دست، معمولا در هماهنگی با چشم ها می شود. از این راه کودک قادر به نگه داشتن، کاوش و دستکاری اسباب بازی ها و ابزاری مانند مداد و قاشق می باشد. این مهارت در فعالیت هایی مانند نوشتن، لباس پوشیدن، غذا خوردن و استفاده از قیچی استفاده می شود و در کاردرمانی در شرق تهران به خوبی به آنها پرداخته می شود.
  • مهارت های حرکتی درشت: شامل ماهیچه های بزرگ بدن که در انجام حرکات بدن مانند راه رفتن، نشستن، پریدن و.. فعالیت دارند، می شود.
  • استفاده از ابزار: شامل بکار گیری وسایلی مانند کارد و چنگال، مداد و.. با دست می باشد.
  • نوشتن: نیازمند مهارت های دستی، هماهنگی حرکتی مناسب و مهارت های دیداری حرکتی می باشد.
  • مهارت های خود مراقبتی: شامل مهارت های لازم برای استفاده از کارد و چنگال، لباس پوشیدن، توالت رفتن و…
  • ادراک بینایی: جهت دریافت، پردازش و ایجاد پاسخ مناسب به محرک های دیداری.

مشکلات ذهنی کودکان و کاردرمانی در شرق تهران

مشکلات ذهنی ممکن است به دلایل متعددی در کودکان دیده شود. این مشکلات ممکن است سطح عملکرد اجتماعی، پاسخ به محیط و درک کودک از محیط پیرامونش را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات در رفتار کودک نمایان می شوند. بعضی از رفتار های کودک ممکن است بیشتر از سایر رفتار ها باعث نگرانی والدین آنها شود. این رفتار ها ممکن است بیانگر مشکلات اساسی در کودک باشند. کاردرمانگر تمام مولفه های شایستگی اجتماعی کودک را با دقت ارزیابی می کند. درمانگر با این ارزیابی، سطح مهارت های حرکتی، اجتماعی، عاطفی و شناختی کودک را تعیین می کند. کاردرمانی در شرق تهران به درمان این مشکلات ذهنی کودک می پردازد.

مشکلات ذهنی ممکن است حتی بدون آزمایش های کلینیکی، تاریخچه گرفتن، ارزیابی های فیریکی و… توسط متخصصان تشخیص داده شوند. به محض اینکه کودک یک سری رفتار های غیر معمول از خودش نشان دهد، ممکن است بیانگر یک سری از اختلالات باشد. این اختلالات شامل؛ اتسیم، بیش فعالی، دو قطبی، اختلال نافرمانی مقابله و… می باشند که نیازمند مداخلات کاردرمانی در شرق تهران هستند. آیا تا به حال این جملات را شنیده اید؟

  • کودک طبیعی نیست.
  • رفتارش مانند یک کودک عادی نیست.
  • شما باید فرزندتان را پیش پزشک ببرید، چرا که عملکردش از سایر بچه های کلاس کند تر است.
  • کودک مانند بچه های عادی حرف نمی زند.
  • این کودک اتیستیک است.
  • این کودک بچه بیش فعال است.
  • این کودک دو قطبی است.

کاردرمانی برای مشکلات ذهنی چه مواردی را شامل می شود؟

کاردرمانی ذهنی اولین علائم اختلالات ذهنی را در کودکان شناسایی می کند. آنها همچنین کودکانی که در معرض بیماری های ذهنی هستند را نیز شناسایی می کنند. مانند کودکانی که در خانواده هایی با فقر اقتصادی و فرهنگی بزرگ شده، ویا والدینشان از هم جدا شده اند. کاردرمانی ذهنی ،کودکان دارای دوقطبی، افسردگی، اتیسم و سایر اختلالاتی که ممکن است سلامت ذهن کودک را تهدید کند را ارزیابی می کنند. برای آنها مداخلاتی بر اساس نیاز و علایق آنها و جهت کسب حداکثر استقلال در کارهای روزمره، طراحی می کنند. از جمله اختلالاتی که فرد را نیازمند مداخلات کاردرمانی در شرق تهران می کند، می توان موارد زیر را نام برد:

  • اتیسم
  • اختلال یادگیری
  • بیش فعالی کمبود توجه
  • تاخیر رشدی
  • سندرم های شایع در کودکان مانند سندرم داون
  • فلج مغزی
  • کم توانی ذهنی
  • بیماری های متابولیک

ارزیابی های کاردرمانی در حیطه ذهن، برای فهم نقش ها و فعالیت های اولیه کودک انجام می گیرد. این فعالیت ها شامل؛ بازی کردن، تکالیف مدرسه و خود مراقبی های متناسب با سنشان می باشد. ارزیابی های مراجع محور کاردرمانی در شرق تهران ، به تعامل کارکنان مدرسه، خانواده، مراقبان و جامعه بستگی دارد. سپس درمانگر بررسی می کند که چه عواملی بر توانایی انجام نقش ها و فعالیت های کودک تاثیر می گذارند.

انواع مداخلات کاردرمانی ذهنی

کاردرمانگران مداخلات بسیار تخصصی و عملکردی در خصوص تمرینات ذهنی ارائه می دهند. این تمرینات و مداخلات بسته به کودک، سطح همکاری، هوش و دغدغه خانواده متفاوت بوده و برای هر مراجع برنامه ای خاض نوشته می شود. مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات ذهنی شامل موارد زیر می شود:

  • ارتقا یادگیری اجتماعی-عاطفی
  • تنظیم سیستم های حسی بیش فعال یا کم کار
  • افزایش همکاری با خانواده و معلمان
  • یکپارچگی حسی
  • افزایش دقت، توجه، تمرکز و تحمل کاری
  • افزایش عملکرد اجتماعی
  • آموزش و تفکیک رنگ ها
  • یادگیری مفاهیم کاربردی زبان از جمله مفهوم شباهت و تفاوت، اعداد، مفاهیم ریاضی، اشکال هندسی و…
  • افزایش ظریفیت حافظه
  • اتاق تاریک
  • پیدا کردن دوست و تعامل با همسالان از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • آموزش انجام فعالیت های روزمره زندگی به صورت مستقل

کاردرمانی در شرق تهران برای بزرگسالان به چه صورت است؟

بزرگسالان نقش، وظایف و فعالیت های فراوانی دارند که باید در طول شبانه روز به انجام آن ها بپردازند. از جمله؛ کار،  انجام فعالیت های روزمره مانند فعالیت های خود مراقبتی، غذا خوردن، توالت رفتن و…، مشارکت اجتماعی و بسیاری دیگر از وظایف و فعالیت هایی که بر عهده افراد بزرگسال هستند. بیماری، تصادف، وضعیت های روانی و… ممکن است باعث شوند دسته ای از این فعالیت ها یا تمام آن ها با مشکل رو به رو شوند.

انجام دادن مستقل فعالیت های روزمره در راس تمام نیازهای افراد در زندگی روزانه شان می باشد. کاردرمانی در شرق تهران به دنبال پیدا کردن محدودیت ها و نا توانایی ها و همچنین ویژگی ها و توانایی های افراد درگیر می باشد. بسته به نوع فرهنگ و انتظارات جامعه کمتر کسی پیدا می شود که به دنبال حداکثر استقلال در انجام کار هایش پس از یک بیماری، اتفاق و… نباشد.

کاردرمانگران مداخلات خود را در خانه، محل کار و جامعه فرد توانخواه ویا در کلینیک های خود انجام می دهند. کاردرمانی در بزگسالان به انجام هرچه امن تر کار ها کمک می کند. مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای بزرگسالان بسته به نیاز های هر شخص و محدودیت ها و امکانات وی اختصاصی می شوند. برای مثال در بیماران دارای مشکلات ذهنی، روی تمرینات شناختی تمرکز می شود. این در حالی است که تمرکز تمرینات فیزیکی بر روی بهبود ناحیه آسیب دیده می باشد. کاردرمانگر با تخصص کاردرمانی در بزرگسالان، بیمار را ارزیابی کرده و در برآورده کردن نیازهای عاطفی، جسمی، محیطی و روانی به افراد کمک می کند.

مداخلات کاردرمانی در چه زمینه هایی کاربردی هستند؟

حیطه های عملکری این حرفه بسیار گسترده و متنوع هستند. بنابراین افراد با طیف وسیعی از مشکلات، و در هر سنی، ممکن است به مراجعه به کاردرمانی در شرق تهران نیاز پیدا کنند. زمینه های کلی مداخلات آن عبارتند از:

  • کاردرمانی در بیماران ارتوپدی از جمله؛ آسیب ها و مشکلات سیستم اسکلتی_عضلانی مثل کمر درد، درد شانه، شکستگی های استخوانی، التهاب و یا آسیب بافت های نرم مانند تاندون، رباط، چسبندگی کپسول شانه و…
  • کاردرمانی در سالمندان می تواند به بیماران مسن که شرایط مختلف بر تحرک و عملکرد بدنی آنها تأثیر گذاشته خدمت رسانی می کند، از جمله آرتروز، پوکی استخوان، آلزایمر، تعویض مفصل ران، اختلالات تعادل و بی اختیاری. هدف این نوع مداخله بازیابی تحرک، کاهش درد و افزایش سطح آمادگی جسمانی است.
  • کاردرمانی در شرق تهران برای اختلالات نورولوژیک می تواند به افراد مبتلا به اختلالات عصبی و بیماری هایی مانند آلزایمر، سکته مغزی، آسیب مغزی، فلج مغزی، ام اس، پارکینسون، آسیب نخاعی و… کمک کند. هدف از درمان رسیدن به حداکثر استقلال در فعالیت های روزمره، افزایش کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی می باشد.
  • کاردرمانی در مشکلات شناختی که ممکن است به دلیل سکته مغری، آسیب مغزی آلزایمر و… به وجود آمده باشد.پ
  • کاردرمانی در بیماری های سلامت روان از جمله؛ اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال دو قطبی و…
  • درمان مشکلات دست که به صورت تخصصی توسط کاردرمانگران در کاردرمانی در شرق تهران انجام می شود. شکستگی، در رفتگی، سوختگی و… ممکن مشکلاتی را ایجاد کنند که عملکرد دست فرد دچار مشکل شود.
  • کاردرمانی در بیماری های پیشرونده؛ بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون، دیستروفی عضلانی بکر، شارکوماری توث و… که ماهیت پیشروندگی دارند.

کاردرمانی در شرق تهران برای بزرگسالان چه اهدافی را دنبال می کند؟

  • انجام به موقع و مناسب مداخلات کاردرمانی در بزرگسالان مزایایی بسیاری دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بازگشت به زندگی نرمال با حداکثر استقلال پس از آسیب و یا بیماری.
  • افزایش حداکثری کیفیت زندگی پس از حادثه یا ابتلا به بیماری
  • تجویز و آموزش استفاده از وسایل و تجهیزات کمکی مانند؛ ویلچر، عصا زیر بغل و…
  • تجویز ارتز ها و یا پروتز ها برای بیمار
  • افزایش سطح انرژی، انگیزه و امید به زندگی در بیماران روان
  • توصیه هایی برای ایجاد تغییراتی در محیط کار یا منزل جهت افزایش تحرک در خانه و محیط کار، افزایش ایمنی و استقلال در انجام فعالیت ها، از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • افزایش سطح شناخت و آگاهی از محیط در افرادی که مشکلات شناختی دارند.
  • بهبود تعادل برای جلوگیری از افتادن و توانایی راه رفتن مستقل
  • بهبود مشکلات حسی پس از ضایعه نخاعی، سکته مغری، شکستگی ها و آسیب اعصاب محیطی
  • بهبود هماهنگی چشم و دست، هماهنگی چشم و پا و هماهنگی دو طرفه
  • بهبود مهارت های حرکتی ظریف که شامل حرکات و عملکرد دست و انگشتان می شود. مچ دست و انگشتان ممکن است به دلیل جراحت، شکستگی، سوختگی و… دچار مشکلات فراوانی شوند که عملکرد فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. کاردرمانی در شرق تهران به صورت اختصاصی به درمان مشکلات دست می پردازد.
  • بهبود مهارت های حرکتی درشت مانند راه رفتن، نشستن و… که ممکن است در ضایعه نخاعی، آسیب مغزی و… دچار آسیب شود. این مشکلات تحرک و جا به جایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • کمک به پذیزش بیماری توسط فرد و خانواده او
  • همکاری با سایر تیم درمان جهت رسیدن به حداکثر پیشرفت در روند درمان.
  • مداخلات پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب بیشترکاردرمانی در شرق تهران ، کاردرمانی خیابان دماوند تهران

کاردرمانی در شرق تهران برای اختلالات ارتوپدی

اختلال یا آسیب ارتوپدی، به آسیب دیدگی استخوان ها یا بافت نرم(عضلات، تاندون، رباط، غضروف و…) گفته می شود. به عنوان مثال ممکن است نتیجه یک حادثه  حین رانندگی یا در محیط کار، سقوط باشد؛ مانند شکستگی ها. یا ممکن است در نتیجه وضعیت نادرست و ورزش های سنگین در طولانی مدت رخ دهد مانند سندرم تونل کارپ. اختلالات ارتوپدی حتی ممکن است به صورت مادرزادی در فرد دیده شوند، مانند: دررفتگی مادرزادی لگن. این مشکلات ممکن است زندگی فرد را مختل کرده و نیازمند کاردرمانی در اختلالات ارتوپدی باشند.

اختلالات ارتوپدی ممکن است مشکلات فراوانی برای فرد ایجاد کنند و فرد نیازمند مداخلات کاردرمانی در شرق تهران باشد. این مشکلات افراد را در انجام کار های روزمره شان با محدودیت رو به رو می کنند. نمونه هایی از این مشکلات عبارتند از:

  • مشکل در بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها
  • اختلال در تهیه غذا و آشپزی
  • مشکلاتی در عملکرد دست مانند نا توانی در نوشتن، غذا خوردن، باز کردن در و…
  • چالش هایی برای تحرک در خانه و بیرون از آن
  • مشکل در حمام کردن و دستشویی رفتن
  • مشکل در رانندگی
  • مشکل در لباس پوشیدن
  • مشکل در اوقات فراغت و تفریح کردن

کاردرمانی در شرق تهران ابتدا فرد را ارزیابی می کند سپس برنامه درمانی مختص فرد را طراحی می کند. این مشکلات و چندین مشکل دیگر باعث می شوند که فرد در زندگی روزانه اش با محدودیت مواجه شود. کاردرمانی در اختلالات ارتوپدی در بهبودی و رسیدن به حداکثر استقلال به فرد کمک می کند.

کاردرمانی در اختلالات ارتوپدی به چه بیمارانی کمک می کند؟

کاردرمانی در خیابان دماوند تهران برای آسیب های ارتوپدی نقش بسیار مهمی دارد. از جمله می توان موارد زیر را نام برد:

  • شکستگی استخوان ها و دررفتگی مفاصل
  • تعویض مفصل
  • اختلالات اسکلتی عضلانی مانند کمردرد و… از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • آرتروز
  • انحراف در ستون فقرات
  • اختلال در ناحیه گردن مانند تورتیکولی
  • چسبندگی کپسول مفصلی شانه
  • ضایعات بافت نرم. مثل پیچ خوردگی، پارگی لیگامان ها، پارگی مینیسک، فتق یا بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، کشیدگی تاندون عضلات، پارگی تاندون عضلات
  • اختلالات مادرزادی مانند: دررفتگی مادرزادی مفصل ران، تشکیل نشدن کامل مهره ها، کف پای صاف، پا چنبری، پا پرانتزی، پا ضربدری، دنده گردنی، لغزش مهره های ناحیه کمر و …
  • سایر ضایعات ارتوپدی که نیازمند کاردرمانی در شرق تهران هستند مانند: قطع عضو، خشکی مفصل شانه، آتروفی سودک، ضایعه آرنج گلف بازان، آرنج تنیس بازان، سندرم تونل کارپال و جراحی های دست.

کاردرمانی جسمی در شرق تهران

همکاران ما در مرکز کاردرمانی جسمی در شرق تهران در خیابان دماوند با طیف وسیعی از مشکلات ناشی از حوادث مختلف با مراجعه کنندگان کار می کند. خواه به دنبال ترومای ارتوپدی یا بیماری های نورولوژیکی، تیم کاردرمانی با افراد همکاری خواهد کرد. تا تکنیک های توانبخشی را برای کمک به بازگرداندن سطح عملکرد قبلی بیمار یا سازگار شدن با عملکرد جدید خود فراهم کنند.
کاردرمانی جسمی اطمینان می دهد افرادی که از بیماری یا جراحت بهبود می یابند یا دارای معلولیت هستند، می توانند با توانایی خود در تمام محیط های ممکن فعالیت کنند. آن ها با ارتقاء استقلال و خودمراقبتی، هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش می دهند. کاردرمانگران نقش بالینی خود را در زمینه ی بیماری های جسمانی به شکل بازگردانی حداکثر توان فیزیکی، آموزش و تطابق فرد با محیط می بینند. آن ها بر بهبود قدرت و هماهنگی بدنی حین انجام کارهای مختلف روزانه تمرکز دارند.

کاردرمانی چگونه به افراد دارای اختلالات ارتوپدیک کمک می کند؟

کاردرمانی در شرق تهران به بیماران برای رسیدن به حداکثر استقلال کمک می کند. نمونه هایی از مداخلات کاردرمانی شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد سازگاری هایی در خانه و محل کار مراجع
  • استفاده از تکنیک های تحرک مفصلی، لغزش عصب و…
  • مشاوره و تجویز وسایل کمکی، در صورت نیاز، و آموزش استفاده از آنها نیز از جمله مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • آموزش تکنیک های جدید جهت انجام فعالیت های روزمره
  • استفاده از مدالیته ها و تکنیک های درمانی
  • حفظ راستای بدن و جلوگیری از بدشکلی و کوتاهی
  • جلوگیری از پوکی استخوان به دلیل بی حرکتی طولانی مدت
  • تسهیل روند بهبودی
  • مراقبت از زخم و حساسیت زدایی
  • انجام مداخلات توانبخشی حرفه ای در صورت لزوم
  • تجویز اسپیلنت، اورتز و یا پروتز در صورت نیاز
  • کمک به افراد برای رسیدن به حداکثر عملکرد از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران

کاردرمانی در خیابان دماوند تهران برای اختلالات نورولوژیک

اختلالات نورولوژیک به معنای مشکل در عملکرد مغز، نخاع، سلول های عصبی و سایر سلول های رابط این اعضا است. افراد زیادی ممکن است درگیر بیماری های نورولوژیکی باشند و به پزشکان و کلینیک های مختلفی مراجعه کرده باشند. در این اختلالات محل درگیری سیستم اعصاب محیطی و مرکزی می باشد. بنابراین یک سری اصول و تکنیک های خاصی در کاردرمانی در شرق تهران برای افراد مبتلا به بیماری های نورولوژیک استفاده می شود.

این افراد به دلیل این مشکلات ممکن است دچار مشکلات و محدودیت های عمیقی در عملکرد و فعالیت هایشان شوند. بروز اختلال در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی و محیطی سبب ایجاد بیماری هایی در فرد می شود. از جمله:

  • سکته
  • پارکینسون و سایر اختلالات حرکتی
  • تومور مغزی
  • آسیب مغزی
  • ام اس
  • بیماری های عصبی پیش رونده مانند: شارکوماری توث و…
  • آسیب نخاعی
  • آلزایمر و زوال عقل

این اختلالات باعث بروز مشکلات بسیاری در عملکرد فرد شده و فرد را نیازمند کاردرمانی در شرق تهران خواهند کرد. علائم بیماری های نورولوژیک باعث محدودیت در فعالیت های روزمره زندگی، کار، مشارکت اجتماعی، فعالیت های خود مراقبتی و… می باشد. از علائم این بیماری ها می توان موارد زیر را مثال زد:

  • ضعف و خستگی یک طرفه و یا عمومی بدن
  • مشکلات شناختی از جمله اختلال در توجه، تمرکز، حافظه و…
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات تعادلی و هماهنگی
  • فلجی به صورت موقت یا دائمی. این فلجی ممکن است یک طرف بدن، دو پا و یا کل بدن را درگیر کند.
  • ضعف یا فلجی یک طرف از بدن
  • اختلال بلع
  • کوتاهی و بدشکلی عضلانی نیازمند مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع
  • ناتوانی در جا به جایی. در این مورد فرد ممکن است به دلیل عدم تحرک طولانی مدت، دچار زخم بستر شود.

مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای اختلالات نورولوژیک

به دنبال ایجاد یک  اختلال نورولوژیک، مهم ترین مداخله ی درمانی، توانبخشی و مداخلات کاردرمانی می باشد. اهداف مداخلات کاردرمانی بازگرداندن عملکرد اعضا به حالت سابق برای انجام صحیح وظایف خود می باشد. مداخلات کاردرمانی خیابان دماوند تهران در اختلالات نورولوژیک به دنبال موارد زیر است:

  • مهارت های مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزمره زندگی. شامل مهارت های خود مراقبی از جمله؛ نکات بهداشتی، غذا خوردن، توالت رفتن، حمام کردن، نظافت و مدیریت خانه و…
  • تمرینات تعادلی جهت حفظ راستای بدن در طول انجام فعالیت های روزمره از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران
  • تجویز وسایل و تجهیزات کمکی مورد نیاز در طی انجام فعالیت های روزمره و آموزش استفاده از آن ها
  • تجویز اسپیلنت، ارتز و یا پروتز در صورت لزوم
  • مداخلاتی برای درمان مشکلات حسی
  • تمرینات شاختی. تمریناتی جهت تقویت مهارت های توجه، تمرکز، حافظه، مدیریت زمان، حل مسئله، تفکر و…
  • تقویت مهارت های پردازش بینایی. کنترل حرکات چشم، جدا کردن حرکات چشم از سر، خواندن و …
  • تمرینات اندام فوقانی جهت افزایش ثبات و قدرت
  • انجام تطابقات محیطی در محیط کار و زندگی افراد
  • تمرینات ادراکی از جمله مداخلات کاردرمانی در شرق تهران

زمان طلایی برای بهبودی نسبی در بسیاری از بیماری های نورولوژیکی از جمله سکته مغزی 6 ماه می باشد. این موضوع اهمیت مداخلات زودهنگام را مشخص می سازد. کاردرمانی در اختلالات نورولوژیک با استفاده از ابزار مدرن و یافته های علمی، توانایی های بیمار را تقویت می کند. با تمرکز بر ضعف های به وجود آمده بر اثر اختلالات نورولوژیک، بهبودی سلامت جسمانی و روانی بیمار فراهم گردد.

کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست

کاردرمانی خیابان دماوند تهران در مشکلات دست یا کاردرمانی دست یک شاخه بسیار تخصصی و مهم در این حرفه است زیرا دست و اندام فوقانی نقس بسیار مهمی در حرکات و فعالیت های ما دارند. مثلا هنگام دستکاری دکمه، زیپ، گرفتن کارد و چنگال، هنگام صحبت کردن و… از آنها استفاده می کنیم. وقتی این حرکات به علت تصادف یا بیماری محدود شوند؛ بر وضعیت جسمی و حس بهزیستی فرد اثر می گذارند. کاردرمانگر در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران جهت درمان مشکلات دست ارزیابی را انجام می دهد و مداخله با توجه به مشکلات و خواسته های فرد، برای هر فرد متفاوت است. کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست در مرکز کاردرمانی شرق تهران متناسب با مشکل به وجود آمده، به رفع و بهبودی آن کمک می کند تا استقلال فرد در زندگی افزایش یابد.

چه افرادی به خدمات کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست

افراد دارای مشکلات زیر کاندید خدمات کاردرمانی دست هستند. در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران به این افراد خدمات اختصاصی عرضه می شود:

  • شکستگی ها
  • التهابات تاندونی
  • پارگی در پوست، عصب، تاندون، عضله یا لیگامان
  • رگ به رگ شدن
  • تروما
  • زخم ها
  • حساسیت کم یا حساسیت بیش از حد حسی
  • سندروم درد ناحیه پیچیده
  • قطع عضوها
  • آرتروزها
  • آرتریت ها
  • سندروم آرنج گلف بازها: علائم سوزش، سفتی، تندرنس و…را دارند
  • سندروم آرنج تنیس بازها: درد و ورم دارند
  • کیست گانگلیون: برآمدگی خوش خیم روی مفاصل یا تاندون ها می باشد.
  • سندروم تونل کارپال: باعث بی حسی یا سوزش می شود
  • سندروم تونل کوبیتال: باعث درد شدید، سوزش، ضعف عضلانی و بی حسی می شود. کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست باعث کاهش علائم و بهبودی فرد میشود.
  • درد در دست: با حرکات انگشتان درد ایجاد می شود
  • ناتوانی در انجام حرکات تکراری: سفتی در مفاصل، سوزش و یا ضعف عضلانی دارند
  • انگشت ماشه ای: سفتی، تندرنس و دررفتگی در انگشتان ایجاد می شود.
  • کمبود مهارت های حرکتی ظریف: مشکلاتی در هماهنگی، دستکاری اشیاء، گرفتن اشیاء، نوشتن و سایز حرکات کوچک دست ایجاد می شود که با کاردرمانی دست درمان خواهد شد.

روش های مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست:

کاردرمانگر در مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران به شما اطمینان خواهد داد که هر جلسه بیشتر به هدف درمانی نزدیکتر می شوید به همین دلیل هر جلسه دامنه حرکتی، قدرت، پوسچر وحساسیت عصبی را ارزیابی می کند.

از جمله روش های کاردرمانی در مشکلات دست عبارتند از:

  • حرکت درمانی: به آسیب های عضلانی_استخوانی میپردازد و درمانگر با ارائه تکنیک ها، به بازیابی حرکات و کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • تمرینات توانبخشی: کاردرمانگر مرکز کاردرمانی خیابان دماوند تهران می تواند به هر فرد برنامه درمانی خاصی با توجه به مشکلات و نیازهای فرد ارائه دهد. مثلا می تواند با یک سری از تکنیک ها، انگشتان را کشش دهد یا با لغزش تاندونی، به بهبود حرکات تاندون در تونل کارپال کمک کند.
  • ماشاژ درمانی: می تواند برای مراجعان بسیار مفید باشد مثلا ماساژ دست باعث کاهش درد و اضطراب، بهبود الگوی خواب و بهبود قدرت دست شود. انجام تکنیک های ماساژ در درمان مشکلات دست بسیار مفید است.
  • کاردرمانی در شرق تهران برای مشکلات دست، با توجه به نیاز مراجع و سایر فاکتورها، مناسبترین روش را جهت مداخله برمی گزیند.
  • مدیریت درد: یک روش بی حرکت کردن دست است که با استفاده از اسپیلنت صورت میگیرد روش دیگر تعدیل کردن حرکات دست است تا زمانی که دست به حالت عادی برمیگردد.
  • مدیریت زخم: میتوان از ماساژ زخم بهره برد که به آرام کردن زخم و متعادل کردن حس در محل کمک می کند. انجام تمرینات کنترل شده نیز مفید است.
  • مراقبت از زخم: برای جلوگیری از عفونت و حفظ یکپارچگی پوست ضروری است.
  • استفاده از اسپیلنت: هدف آن بی حرکت کردن و حفاظت از دست است. کاردرمانی در مشکلات دست با تجویز اسپیلنت به افزایش دامنه حرکتی کمک میکند.
  • بازآموزی حسی برای تعدیل کردن حس در ناحیه مفید است که در کاردرمانی دست برای درمان مشکلات دست انجام می پذیرد

درمانگر در مرکز کاردرمانی شرق تهران جهت درمان مشکلات دست با توجه به وضعیت فرد، نیازها و خواسته های وی، از روش های درمانی ذکر شده یا سایر روش ها استفاده میکند تا سلامت فرد بهبود یابد و استقلال فرد در زندگی به حداکثر برسد.

سالمندی و مداخلات کاردرمانی

یکی از سخت ترین قسمت های روند پیری، از دست دادن توانایی انجام کارهایی است که زمانی بسیار ساده بودند. وقتی افراد توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می دهند، ممکن است گیج، ناامید و حتی گاهی شرمگین شوند. سالمندان ممکن است به دلیل وضعیت هایی مانند آرتروز، آلزایمر، دیابت و… مشکلات فراوانی را تجربه کنند. قطعا این مشکلات در روند انجام فعالیت های روزمره آنها مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از سالمندان خدمات کاردرمانی در شرق تهران را جهت استقلال در انجام کار ها و فعالیتهای روزمره دریافت می کنند. این می تواند شامل همه چیز از استحمام و سرویس بهداشتی گرفته تا لباس پوشیدن و رفت و آمد باشد. بنابراین، هدف کاردرمانی در سالمندان این است که به آنها کمک کنیم، علی رغم کاهش دامنه حرکت و تحرک، عملکرد خود را حفظ کرده و بر چالش های جسمی غلبه کنند. البته  کاردرمانی فقط به بهبود عملکرد بدنی محدود نمی شود. درمانگران می توانند از تکنیک های مختلف برای کمک به بهبود حافظه و توانایی شناختی نیز استفاده کنند.

بنابراین حفظ استقلال تا حداکثر ممکن و افزایش مطلوب کیفیت زندگی از اولین اهداف کاردرمانی در شرق تهران می باشند. کاردرمانگر به حفظ تحرک، انجام ایمن کار ها و حفظ سبک زندگی سالم کمک می کند.

اهداف کاردرمانی در سالمندان

  • زندگی نرمال با وجود آرتروز از مداخلات کاردرمانی در شرق تهران برای سالمندان: انجام اصلاحات مناسب و توصیه شده در خانه و محیط کار و انجام یک سری مداخلات می تواند تاثیرگذار باشد. کاردرمانی به سالمندان برای مقابله با آرتروز و انجام کارهایشان به صورت عادی کمک می کند.
  • افزایش دامنه حرکتی: یکی از مهمترین مداخلات کاردرمانی در خیابان دماوند تهران برای سالمندان، افزایش دامنه حرکتی با کاهش درد، سفتی و ناراحتی است. انجام این مداخلات به افرادی که دارای خشکی مفصلی، کوتاهی عضله ویا داری آرتروز هستند، کمک می کند.
  • بهبود بینایی: کاردرمانی در خیابان دماوند تهران به سالمندانی که مشکلات بینایی دارند، کمک می کند که بینایی از دست رفته خود را بازیابند. این مداخلات کاردرمانی در شرق تهران شامل تمریناتی برای چشم و مغز می باشد که به بهبود بینایی بدون نیاز به جراحی کمک می کنند. این مشکلات شامل؛ دوبینی، تنبلی چشم، مشکلات تعادلی، سرگیجه، لوچی و مشکلات خواندن می باشد.
  • حافظه و مهارت های شناختی را تقویت می کند: با افزایش سن و تخریب سلول های مغزی، ممکن است فراموشی یا زوال عقل رخ دهد. کاردرمانی به بیماران کمک می کند که حافظه و مهارتهای شناختی خود را در هر مرحله ای از تخریب آن، حفظ و تقویت کنند. در موارد شدید تر از دست دادن حافظه، کاردرمانی در شرق تهران بر بهبود کیفیت زندگی، با تحریکات حسی و فعالیت های ساده، تمرکز می کند.
  • کنار آمدن با درد های مزمن: درد مزمن می تواند یکی از ویژگی های دوران پیری باشد. این درد منجر به از بین رفتن توانمندی ها و اختلال در انجام فعالیت های روزمره می شود. کاردرمانی با استفاده از روش های کنترل درد و استفاده از تطابقات محیطی به استقلال فرد کمک می کند.