اختلال در تلفظ صداهای گفتاری اختلالی است که در آن برخی اصوات تولید نشده و یا به درستی شکل نمی گیرند. این اختلال بیشتر در کودکان شایع است ولی در بزگسالان نیز دیده می شود. این گروه از اختلالات می توانند ناشی از مشکلاتی در سیستم عصبی-حرکتی یا حسی-ادراکی و یا یک نقص ساختاری باشند. متخصصین گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران نقشی اساسی در غربالگری، ارزیابی، تشخیص و درمان افراد مبتلا به اختلال تلفظ دارند. پس از انجام ارزیابی دقیق، برنامه درمانی منحصر به فردی برای هر یک از مراجعان تدوین خواهد شد. همچنین حمایت و آموزش خانواده فرد نیز از جمله وظایف متخصصین گفتاردرمانی در اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در شرق تهران در خیابان دماوند می باشد. در ادامه با مجموعه اقدامات درمانی برای اختلال تلفظ، توسط کادر حرفه ای گفتاردرمانی شرق تهران بیشتر آشنا می شویم.

دلایل بروز اختلال در تلفظ

جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

بسیاری از کودکان با گذشت زمان تلفظ صحیح اصوات و کلمات را می آموزند. اما برای بعضی از آن ها این اتفاق نمی افتد. در این حالت باید مشخص شود که چرا کودک در صحبت کردن دچار مشکل است. برخی از کودکان به دلیل مشکل در عملکرد مغز دچار نقایص گفتاری می شوند. زیرا مغز در ارسال پیام به عضلات گفتاری که به آن ها می گوید چگونه و چه موقع حرکت کنند، مشکل دارد. به این حالت آپراکسی گفته می شود. اختلال در تلفظ صداهای گفتاری به دلیل آپراکسی در کودکان شایع نیست اما در مواردی می تواند مسبب آن باشد.

بعضی دیگر از کودکان به دلیل ضعف عضلات مورد نیاز برای شکل گیری تلفظ صحیح، دچار مشکل می شوند. به این حالت دیس آرتری گفته می شود. همچنین عوامل دیگری که می توانند دلیل بروز مشکلات گفتاری در کودکان باشند شامل موارد زیر است:

  • وجود یک اختلال رشدی مانند اوتیسم
  • یک سندرم ژنتیکی مانند سندرم داون
  • کاهش شنوایی به هر دلیلی از جمله عفونت گوش
  • آسیب مغزی مانند فلج مغزی یا ضربه به سر

گفتاردرمانی اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در شرق تهران در خیابان دماوند ارزیابی و درمان ویژه ی بزرگسالان نیز ارائه می کند. زیرا بزرگسالان هم می توانند دچار اختلال تلفظ باشند. برخی از بزرگسالان مشکلاتی دارند که از کودکی شروع شده اند. دیگران ممکن است پس از سکته مغزی، ضربه مغزی، یا آسیب های دیگر دچار مشکلات گفتاری شوند. در این شرایط هرچه فاصله بین بروز ضایعه و شروع درمان کمتر باشد، درصد نتیجه بخشی مداخلات بالاتر می رود.

تشخیص اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در شرق تهران در خیابان دماوند

اختلال در تلفظ زمانی تشخیص داده می شود که توانایی تولید صداهای گفتاری توسط کودک مطابق سن و مرحله رشدی او نباشد. کودکی که احتمال می رود به این اختلال مبتلا باشد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. آسیب شناسان گفتار و زبان آزمایشات استاندارد و اختصاصی را برای اندازه گیری شدت نقایص مختلف انجام می دهند. فرد دچار این اختلال ممکن است برخی اصوات را به طور کامل حذف کرده و یا آن را جایگزین کند. گفتاردرمانگران با بررسی اختلال در تلفظ صداهای گفتاری از جنبه های مختلف، بهترین پلن درمانی را برای فرد تدوین می کنند.

طبیعی است که کودکان نتوانند مانند بزرگسالان صداها و کلمات را به درستی تلفظ کنند. لازم نیست که زود به زود تلفظ صحیح را به کودکان یادآوری کرد؛ زیرا این کار باعث دلزدگی کودک میشود. اگر والدین تمایل دارند که به گفتار بهتر کودک کمک کنند؛ گفتاردرمانگر به آنها یاد می دهد که با تذکرهای آرام می توانند به گفتار بهتر آن ها کمک کنند.

گفتاردرمانی در دیر حرف زدن در شرق تهران
جهت رزرو نوبت، مشاوره، ویریت در منزل و خدمات آنلاین با ما تماس بگیرید.

نقش مداختلالات گفتاردرمانی در اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در شرق تهران در خیابان دماوند

س از گرفتن تشخیص این اختلال برای کودک یا برگسال، مداخلات گفتاردرمانی آغاز می شود. در گفتاردرمانی، با افراد تمرین می شود که چگونه صداهای خاصی را ایجاد کرده و بینشان تمایز ایجاد کنند. البته مشخص شده است که برخی از انواع خفیف این اختلال خود به خود از بین می روند. اما در مواردی نیز برخورداری از مداخلات حرفه ای گفتاردرمانی در اختلال در تلفظ صداهای گفتاری امری بسیار ضروری در روند درمان است. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران می تواند به این افراد در گفتن صحیح و واضح اصوات کمک کند. درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • یادگیری روش صحیح ایجاد صدا
  • یادگیری تشخیص درست یا غلط بودن صداها
  • تمرین اصوات در کلمات مختلف
  • تمرین تلفظ صحیح اصوات در جملات طولانی از راهکار های درمان اختلال در تلفظ صداهای گفتاری

در نهایت گفتاردرمانگر ابتدا به ارزیابی کودک و تشخیص مشکل وی میپردازد. در صورتی که کودک در تلفظ مشکل داشته باشد و عملکرد وی را تحت تاثیر قرار دهد؛ گفتاردرمانگر به برنامه ریزی و مداخله میپردازد تا کودک بتواند عملکرد بهتری در زندگی روزمره،عملکرد شغلی و اجتماعی داشته باشد.

منابع

  1. Asha.org
  2. ChildMind.org
  3. Asha.org

برای اطلاعات بیشتر در زمینه درمان مشکلات تلفظی، لینک زیر را مطالعه فرمایید.

درمان اختلال تلفظ در شرق تهران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *