آپراکسی گفتاری یک اختلال در هماهنگی استفاده از صداهای گفتاری است. شخص مبتلا به این اختلال در بیان صحیح و متوالی منظور خود دچار مشکل است. آپراکسی نوعی اختلال عصبی است. در نوع گفتاری آن مسیرهای مغزی موثر در برنامه ریزی توالی حرکات مربوط به تولید گفتار، آسیب می بینند. تشخیص دقیق این اختلال به عهده متخصصین گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران می باشد. در این حالت مغز می داند چه چیزی می خواهد بگوید. اما نمی تواند حرکات مورد نیاز برای تولید گفتار را به درستی برنامه ریزی و ترتیب بندی کند. درمان بیماران مبتلا به آپراکسی گفتاری، که اغلب کودکان هستند، به موارد متعددی بستگی دارد. بنابراین ابتدا باید روند ارزیابی توسط یک گفتاردرمانگر انجام شود و بر اساس نتایج آن برنامه درمانی شکل گیرد. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران و گفتاردرمانی تهران نو با ارزیابی دقیق و ارائه برنامه درمانی مناسب، بهترین نتیجه را برای فرد حاصل می کنند.

علائم

افراد مبتلا به هر نوع آپراکسی مرتبط با گفتار ممکن است دارای تعدادی از ویژگی های گفتاری یا علائم زیر باشند (علائم آپراکسی گفتاری):

  • تحریف تلفظ صداهای گفتاری. افراد مبتلا به این اختلال در تلفظ صحیح کلمات مشکل دارند. این علامت بیشتر در تلفظ حروف مصوت مشخص می شود. چون اغلب ساختارهای گفتاری مثل زبان و فک را در جای مناسب قرار نمی دهند، صدا به اشتباه خارج می شود. برای افراد مبتلا به آپراکسی گفتاری، بیان کلمات طولانی یا پیچیده معمولاً دشوارتر از کلمات کوتاه و ساده است. همچنین ممکن است هنگامی که آپراکسی با آفازی همراه است جایگزینی تلفظ اتفاق بیفتد. این افراد به مداخلات گفتاردرمانی تهران نو نیاز خواهند داشت.
  • وجود خطاهای متناقض در گفتار. به عنوان مثال، شخص دچار آپراکسی ممکن است کلمه ای را صحیح بگوید اما در تکرار آن مشکل داشته باشد. یا اینکه یک روز صدای خاصی را به درستی تلفظ کند و روز بعد با همان صدا مشکل داشته باشد.
  • آزمودن صداها. به نظر می رسد افراد مبتلا به آپراکسی گفتاری زمانی را به پیدا کردن صدا یا کلمه مناسب صرف می کنند. بنابراین ممکن است چندین بار قبل از گفتن صحیح کلمه ای سعی کنند بیان آن را امتحان کنند. این افراد به مداخلات گفتاردرمانی شرق تهران و گفتاردرمانی تهران نو نیاز خواهند داشت.
  • داشتن خطا در لحن، فشار یا ریتم صداها. از ریتم و حالت گفتار برای کمک به بیان معنا استفاده می شود. افراد دچار آپراکسی ممکن است از فشار یکسان استفاده کنند که سبب بی لحنی می شود. همچنین ممکن است هجاهای یک کلمه را تغییر دهند یا حذف کنند و یا هنگام صحبت کردن، در جایگاه نامناسبی مکث کنند.

تشخیص آپراکسی در گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران، علاوه بر موارد بالا، جزئیات دقیق تری را نیز شامل می شود.

درمان آپراکسی گفتاری

درک زبان در کودکان مبتلا به این اختلال، بسیار بهتر از استفاده از آن است. برخی از این کودکان ممکن است دارای سایر مشکلات زبانی-گفتاری، بیانی یا مشکلات حرکتی نیز باشند. در مواردی، افراد مبتلا به این اختلال، توانایی های گفتاری خود را به صورت خود به خود بازیابی می کنند. این می تواند شامل برخی یا همه توانایی هایشان باشد. اما کودکان مبتلا به آپراکسی مرتبط با گفتار به صورت خودی خود از پس این مشکل بر نمی آیند. بنابراین، گفتاردرمانی برای کودکان و بزگسالانی که به طور خود به خود تمام توانایی های گفتاری خود را بازیابی نمی کنند، ضروری است. متخصصین گفتاردرمانی شرق تهران از روش های مختلفی برای درمان این اختلال استفاده می کنند. درمان متناسب با فرد، و در بر گیرنده سایر مشکلات گفتاری-زبانی به صورت همزمان است.

در موارد شدید، ممکن است راهکارهای کمکی و یا جبرانی به بیماران آموزش داده شود. این می تواند شامل آموزش زبان اشاره یا استفاده از تصاویر یا کلمات نوشتاری برای رساندن مفاهیم باشد. وسایل ارتباطی الکترونیکی، مانند تلفن هوشمند، تبلت و لپ تاپ نیز می توانند برای نوشتن یا تولید گفتار به کار روند. روش های ارتباطی کمکی همچنین می تواند به تحریک مناطق مغزی مرتبط با زبان کودکان مبتلا به آپراکسی گفتاری کمک کنند. به این صورت امکان سواد آموزی و کسب توانایی خواندن و درک زبان گفتاری برایشان فراهم می شود.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال در طول درمان بیش از سایرین پیشرفت خواهند کرد. دلیل آن می تواند حمایت و تشویق خانواده و دوستان و انجام تمرینات مکمل در محیط خانه باشد. در گفتاردرمانی خیابان دماوند تهران بهترین خدمات به این افراد ارائه می گردد.

منابع آپراکسی گفتاری

  1. Health Line
  2. nidcd.nih.gov

برای مطالعه بیشتر در مورد آپراکسی، لینک زیر را بزنید.

آپراکسی چیست؟ انواع آپراکسی و روش های درمان آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *